سفارش تبلیغ
صبا ویژن

*****All Right Reserved By : Www.Aguafish.Parsiblog.Com ***** آخرین مطالب ارسالی*****

تصاویر بسیار زیبای اسکار

نژاد + تصاویری از Altolamprologus

Goldfish ( زبان اصلی )

Flame Angel Fish ( زبان اصلی )

گورامی پوست ماری (Snake skin Gourami)

گورامی پلنگی (تینوپوما)

گورامی بوسنده (kissing gourami)

کالوس سیاه

گورامی آبی پودری (Powder Blue Gourami)

گربه ماهی ارتشی Glypotothorax silviae


***** All Right Reserved By : Www.Aguafish.Parsiblog.Com ***** تبلیغات ، تابلوی اعلانات و محل بنر شما ***** Aguafish Ads

بنر آپادانا98 بنر آپادانا98









سمندر به همراه آلبوم عکس سمندر  

 

 

 نام : Ambystoma mexicanum
Axolotl
نام مترادف : سمندر مکزیکیMexican Salamander
ماهی سیار مکزیکیMexican Walking Fish
مبدا : مکزیک (اساسا دریاچه Xochimilco و Chalco)

سمندرها شاخه ای از دوزیستان هستند.یک برداشت نادرست در باره سمندرها این است که تصور میشود آنها مارمولک هستند یا خزنده اند.در حالیکه دوزیستان ، گروه مستقلی از حیوانات هستند.
اکسولوتل axolotol (Ax-oh-lot-ul) در اسارت رنگهای متنوعی دارد، خاکستری ، تقریبا قهوه ای ،سفید با لکه های سیاه،آلبینو طلایی،آلبنو سفید تا سیاه چرده سبزه .
رنگ معمول آن ،رنگ گونه وحشی یعنی نزدیک به سیاه ،قهوه ای شکلاتی ، یا کرم است .الیته نوع ابلق آن در رنگهای متفاوت وجود دارد

 نام اکسلوتل از زبان آزتکی منشا یافته،و به خدای دگردیسی و مرگ مرتبط میشود.مبدا آنها به دو دریاچه آب شیرین زاچیمیلکوXochimilco و چالکو Chalcoدر جنوب مکزیکو سیتی بر میگردد. متاسفانه امروزه دیگر چالکو وجود ندارد و از زاچیمیلکو تنها شبکه ای از کانالها و برکه هایی باقی مانده است .آنها در طبیعت به شدت مورد تهدید قرار گرفته اند و اینک در حفاظت قانون قرار دارند.

اکسولتل به دلایل مختلف موجود دلربایی است ،بدلیل ظاهر عجیب و غریبش و توانایی در باز زایی ،آنها از تخم به لارو و از ان به شکل بالغ در می ایند.اکسولتل به همراه تعدادی از دوزیستان برای تمام عمر در مرحله لاروی بسر میبرند.و باله دمی و آبشش و پوسته ظاهری لاروی را حفظ کرده و خصوصیات سمندرهای بالغ و چشم و پلک در انها توسعه و تکامل نمی یابد.انها خیلی بیشتر از لاروهای سمندر طبیعی رشد میکنند و در این مرحله لاروی به بلوغ جنسی میرسند. آنها تا اندازه 43 سانتیمتر دیده شده اند.اندازه بالغشان معمولا به 20 تا 28 سانتیمتر میرسد.

حیوان کاملا آبزی بوده .اگرچه دارای ششهای ابتدایی هستند.آنها از طریق آبشش نفس کشیده و به مقدار کمتری نیز از طریق پوست به این کار مبادرت میورزند.انها به تدریج ششهای ابتدایی شان را توسعه داده تا در زمان لازم توانایی تغییر تبادلات گازی را داشته باشند و از اینروست که دگردیسی پنهان دارد.
اکسلوتل یا ماهی سیار مکزیکی Mexican Walking Fishیک دوزیست بوده و سمندر است.انها حشرات و سوسکها و انواع کرمها و ماهیان کوچک را میخورند.سمندرها بیشتر شب گرد بوده و باید شبها غذا را به آنها تقدیم کرده و صبح باقیمانده آن را خارج کرد .آنها را میتوان 4 تا 7 بار در هفته تغذیه کرد.
این سمندرها کاملا به شرایط آبی وایسته اند و ترجیح میدهند در آب بمانند تا خشکی .یک آکواریوم 30 در 37 در 60 سانتیمتر برای نگهداری دو سمندر بالغ کافیست.عمق آب زیاد مهم نیست.ولی عمق 15 سانتیمتر یا بیشتر توصیه میشود.
 آکواریوم بدون شن دلربایی کمتری دارد ولی تمیز کردن آن راحت تر بوده و خطر بلعیده شدن شن و سنگریزه های کوچک را به همرا غذا از بین میبرد .در صورتی که کف آکواریوم را بخواهیم بپوشانیم باید به این نکته توجه داشته باشیم که مواد آنقدر ریز نباشند که در هنگام غذاخوردن به همرا غذا ، وارد دهان حیو.ان شود.زیرا آنها دهانشان را به یکباره به مقدار زیادی باز کرده و غذا و انچه در نزدیک آن باشد در معرض بلعیده شدن قرار میگیرد.
تغذیه :
آکسولتل خورنده حریصی است.او کرمهای خاکی ،کرمهای توبیفکس،کرمهای خونی ،کرمهای سیاه ،سخت پوستانی نظیر میگو ،قطعات ماهی(ماهی شور یا دریایی نباشد)،دل گاو یا گوشتهای دیگر قرمز،غیر مهره داران کوچک نظیر حشرات،بچه قورباغه و ماهیان کوچک .(مصرف خوراک زنده) را میخورد. از دادن دو مورد آخر(بچه قورباغه و ماهیان کوچک)شاید بهتر باشد که پرهیز شود زیرا اغلب مامنی برای انگها بوده که میتوانند به آکسولتل انتقال یابد.
غالب آنها پلت های غذایی که بصورت تجاری برای ماهیان آزاد و قزل آل تهیه میشود را مصرف میکنند.که غذای بسیار عالی است.غذاهای نظیر Tetra"s Reptomin نیز خورده میشوند ولی به دلیل شناور بودن خیلی مطلوب نیستند.وقتی آنها در دمای بالاتری نگهداری شوند باید با نظم و وعده بیشتری غذا داده شوند.مقدار غذایی که بتواند در مدت 15 دقیقه بخورد، راهنمای مصرف خوبیست.وقتی آنها در دمای 22 درجه سانتیگراد نگهداری شوند به 2-3 روز یکبار تغذیه نیاز دارند.
نباید غذاهای اضافه را بعد از تغذیه برای پوسیدن در تانک به حال خود گذاشت.

تکثیر :
آکسولتل در طی 6 ماه تا یک سال به بلوغ جنسی میرسد.غالبا به 20 سانتیمتر میرسد.نر های رسیده به بلوغ جنسی دارای کلواک cloaca (منفذ تناسلی )ورم کرده بزرگتری نسبت به ماده ها هستند.ماده ها را تا زمانیکه به سن 18 ماهگی نرسیده اند نباید جفت زد زیرا این زمانبست که آنها به رشد کاملشان رسیده و از لحاظ شرایط جنسی آمادگی می یابند. تکثیر در هر زمانی از سال امکانپذیر است ولی بیشترین موفقیت در دسامبر و ژانویه(آذر و دی ماه) رخ داده است.در صورتیکه دما در طول سال ثابت نگهداشته شود.،تولید مثل در هر زمانی امکان پذیر است.جفت گیری معمولا یک تا دو بار در سال در زمستان صورت میگیرد.تانک تکثیر باید با گیاهان آراسته شود(گیاهان پلاستیکی بدلیل اینکه فاسد نمیشوند مناسب هستند) تا آکسولتل ماده تخمهایش را به آن بچسباند.قطعه سنگ پهن و ناهموار باید در کف تانک قرار داده شود تا نر بتواند اسپرمش را رویش بسپارد.پس از انجام رقص عشق و دریافت کپسول اسپرم توسط ماده بهتر است که نر را خارج کرد.تخمگذاری حدود دو روز بعد صورت میگیرد.بسته به اندازه ماده بین 100 تا 1000 تخم میتواند گذاشته شود .
 بعد از تخم گذاری بهتر است که ماده را نیز خارج کرد.تخمها در دمای 24 درجه سانتیگراد بعد از 14 روز تفریخ میشوند.لاروها هر غذایی که به اندازه دهانشان باشد را میتوانند بخورند.دافنی جوان ، کرمهای بسیار ریز و نوزا د آرتمیای تازه تفریخ شده (بدون پوسته ) غذای آغازین مناسبی هستند.وقتی لاروها به 3 سانتیمتر رسیدند میتوانند غذاهای بزرگتری دریافت کنند.مانند کرم خونی منجمد،کرم خاکی و توبیفکس خرد شده و کرم سفید.آنها میتوانند همدیگر خوار باشند.لذا تعداد زیادی از آنها را نباید در یک تانک نگهداری کرد.در دمای 24 درجه سانتیگراد آنها باید دو بار در روز تغذیه شوند بطوریکه آنرا ظرف 20 دقیقه مصرف کنند.تا زمانی که به 10 سانتیمتر برسند.تغذیه کمتر ممکن است سبب از دست دادن عضوی یا آبشش شده و سبب مرگ شود.وقتی به 15 سانتیمتر برسند آنها آرامتر خواهند شد.نگهداری و تغذیه آنها در دمای 24 درجه سانتیگراد احتمال رسیدن‌ آنها به طول 24 سانتیمتر را فراهم کرده و رسیدن به بلوغ جنسی را در 6 ماهگی فراهم میکند.


سمندر ببری Tiger Salamander



Ambystoma tigrinum در تمام نقاط ایالات متحده - کانادا و مکزیک یافت می شود.
سمندرهای نقاط مختلف از نظر ظاهری تفاوت هایی دارند اما تمامی آنها زمینه بدنشان تیره است با خال هایی به رنگ روشن بجز نوع خاکستری آن که خالهای سیاه دارند.



زندگی پنهانی: شما نمی توانید سمندرهای خود را در طول روز (مثل خرگوش) در حال دویدن در حیاط منزل ببینید.
نور کامل خورشید بدن آنها را بسرعت خشک می کند و باعث مرگشان می شود. بنابراین آنها گردش خود را شبانه انجام می دهند.
همانند دوستان بسیار عزیزشان
کرم ها و سمندر ها در یک زمان از مخفی گاهشان بیرون می آیند و این باعث خوشحالی سمندرهاست.

رطوبت: اگر مایل به گرفتن سمندر خود هستید، احتمالا" باید آنها را زیر کنده های پوسیده نزدیک آب پیدا کنید. در پاییز معمولا" زیر برگ های خزان زده درختان که بر زمین ریخته اند مخفی می شوند. برگ ها بدن آنها را مرطوب نگهمیدارند.

دوزیستان: همانند سایر دوزیستان، سمندرها نیز زندگیشان را از درون تخم های محصور در حبابهای ژله ای شروع می کنند.
بچه های سمندر که با نام سگهای آبی شناخته می شوند، از هر جنبنده کوچکی تغذیه می کنند.

جانوران گوشتخوار: لاروهای سمندر خیلی زود ممکن است به خوردن ماهی، بچه قورباغه و یا حتی همدیگر عادت کنند. آنها با ولع به خوردن بستگان کوچکتر خود می پردازند و اگر آنها را دستی غذا دهید به خوردن کرم ها و گلد فیش ها علاقه نشان می دهند.

سگ های آبی Water dogs



بچه های سمندر با نام سگ آبی معروف شده اند. گاهی به آنها توله سگ های گلی Mud Puppies یا سگ های دایناسوری Dinosaur Dogs هم می گویند.

آیا توله سگ های گلی گاز هم می گیرند؟ البته آنها مثل سگ های واقعی گاز نمی گیرند ولی می توانند شما را شگفت زده کنند.
آنها دندان ندارند ولی می توانند انگشتان شما را قورت بدهند. نگران نباشید! نمی توانند جراحتی ایجاد کنند.



آیا ماهی را گاز می گیرند؟ آنها اشتیاق زیادی به بلعیدن ماهی های کوچک دارند.



این سگ دایناسورها وقتی به اندازه 6 تا 8 اینچ می رسند قادرند یک گلدفیش را قورت بدهند.



هیچ گاه یک سگ آبی را به تانک ماهی هایتان اضافه نکیند. چون در آنصورت دیگر ماهی ای در کار نخواهد بود و درعوض شما صاحب یک سگ آبی چاق و خندان خواهید شد.



ضمنا" توله سگ های گلی بزرگتر، سگ های آبی کوچکتر را هم می خورند.

آنها عاشق کرم ها هستند: کرم های خاکی جایگاه ویژه ای در لیست غذایی توله سگ های گلی دارند. آنها همچنین به کرم های سیاه و خونی هم علاقه نشان می دهند (چه زنده، چه منجمد).



یک نکته برای تاکید: سگ های آبی یا همان بچه سنمدرهای ببری در واقع هم خانه های مناسبی برای تانک ماهی های شما نیستند. آنها هر جنبنده (و یا حتی غیر جنبنده ای) را می بلعند.
بچه سنمدرهای خود را در یک تانک مجزا و مخصوص که برایشان تدارک دیده اید، نگهداری کنید. آنها را سیر نگهدارید چرا که ممکن است بر اثر گرسنگی یکدیگر را هم بخورند.

 
سمندرها علاقه زیادی به گاز گرفتن یکدیگر دارند. در این مواقع سریعاً آنها را از هم جدا کنید.

******************************************
اجازه بدید در اینجا با 3 نوع سمندر دیگه هم آشنا بشیم، بعد به بحث قبلی یعنی سمندر ببری بر می گردیم.
---------------------------------------------------------------------------
اکسولتل Axolotl: یک نوع دیگر از سمندر است که بسیار شبیه بچه سمندرهای ببری (سگ های آبی) است ولی اکسولتل تا آخر عمر ظاهر لاروی اش را حفظ می کند و در همین حالت تولید مثل هم می کند. در واقع اکسولتل یک سمندر تک زیست (آبی) محسوب می شود.




---------------------------------------------------------------------------


نوشته شده توسط : محسن| سه شنبه 88 تیر 2 | ساعت 11:55 عصر | +| نظرات شما ()



All Right Reserved By Aguafish.Parsiblog.Com کپی برداری از مطالب وبلاگ فقط با ذکر منبع مجاز است